این آگهی بروز نشده است
می توانید از لیست زیر، یکی از آگهی های مرتبط را انتخاب کنید

کشاورزی در همین محل

جدیدترین آگهی کشاورزی

جابجایی درخت در تهران تماس بگیرید

جابجایی درخت در تهران

%10
  • تهران شمال
شرکت تخصصی خدمات باغبانی سایبان سبز آریا تماس بگیرید
هرس درختان میوه و کوددهی 0 تومان

هرس درختان میوه و کوددهی

%5
  • تهران غرب
فروش، نصب و راه اندازی سیستم مهپاش تماس بگیرید
نخ گلخانه هاس ایپ 0 تومان

نخ گلخانه هاس ایپ

%0
  • تهران غرب
فروش بذر یونجه و بذر علوفه سورت شده تضمینی تماس بگیرید
فروش بذر یونجه به بهترین قیمت بازار تماس بگیرید

قارچ های دارویی-09144432479

در ارومیه, کوچه باغ | کشاورزی

از ابتدای خلقت بشر، گیاهان جزء تفکیک ناپذیر زندگی انسان ها به شمار آمده اند. انسان ها از گیاهان خوراکی برای تغذیه خود و
خواص دارویی قارچ ها
دانشمندان در اواخر دهه 1920 به خاصیت درمانی قارچ های میکروسکوپی پی برده و از آن ها جهت استخراج آنتی بیوتیک استفاده کردند اما خواص درمانی قارچ های ماکروسکوپی تا اواخر قرن بیستم بر دانشمندان پوشیده باقی مانده بود، تا این که دانشمندان و پزشکان بعد از مشاهده خاصیت دارویی این قارچ ها که به صورت سنتی توسط مردم مصرف می شد، تصمیم به بررسی خواص این قارچ ها گرفتند. نکته مهمی که توجه دانشمندان را به خود جلب می کرد این بود که اغلب این قارچ ها تنها دارویی نبودند بلکه قارچ هایی بودند که به عنوان غذا یا در نوشیدنی ها نیز مورد مصرف قرار می گرفتند. در ادامه فعالیت دانشمندان، سرانجام خواص اعجاب انگیز قارچ ها کشف شد که از این خواص می توان به درمان انواع تومورها، کاهش کلسترول و قند خون، تقویت سیستم ایمنی، درمان هپاتیت و بیماری های تنفسی و ... اشاره کرد.
قارچ هایی چون میتاکه، هریسیوم، قارچ دنبلانی، قارچ تکمه ای و ... از مهم ترین قارچ های دارویی جهان محسوب می شوند که در قسمت بعد به اختصار به معرفی هر کدام از آن ها می پردازیم. در ارتباط با قارچ های دارویی لازم است که بگوییم در طب سنتی چین از انواع قارچ های دارویی در درمان بسیاری از بیماری ها به شکل سنتی استفاده می شود. قارچ های دارویی دارای فوایدی مثل ایمنی، هموستازی، معالجه ی بیماری های مختلف و جلوگیری از رشد بیماری های خطرناکی مثل سرطان، سکته ی مغزی و آسیب های قلبی هستند. داروهای با منشاء قارچی مثل Penicillin، Griseofulvin، Ergot alkaloids و Cyclosporine و هم چنین داروهای ضد سرطان با منشاء قارچی مثل Krestin، Lentinan و Scizophyllan ترکیبات مشتق شده از قارچ ها هستند که برخی از آن ها قبل یا در طول شیمی درمانی به طور موثری اثرهای جانبی این درمان ها را کاهش و اثرهای درمانی شیمی درمانی را افزایش می دهند. قارچ های دارویی شامل انواعی از ترکیبات زیستی فعال مثل پلی ساکاریدها و پلی فنول ها هستند که این ترکیب ها به آنتی اکسیدانت، آنتی تومور و فعال کننده ی ایمنی مشهور هستند. هم اکنون آنتی اکسیدان ها به دلیل این که تخریب اکسیداتیو را کاهش می دهند مورد علاقه و توجه مردم قرار گرفته اند و همان طور که می دانیم تخریب اکسیداتیو در بسیاری از بیماری ها مثل بیماری آلزایمر، سرطان، دیابت و غیره نقش دارند. قارچ های دارویی مختلفی مثل Ganoderma، Inonutus، Phellinus و Boletus در کشورهای مختلف دنیا کشت می شوند. به طور مثال در کشور کره مرکز تحقیقاتی Phellinus وجود دارد که گونه های مختلف این قارچ با خواص ضد سرطان به طور وسیعی کشت می کند و اندام باردهی قارچ به صورت دم کرده و یا مکمل های غذایی و همچنین میسلیوم قارچ به صورت کپسول هایی برای درمان بیماران سرطانی که به این مرکز مراجعه می کنند مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون بیماران بی شماری در این مرکز درمان شده و به زندگی ادامه عادی خود بازگشته اند.
معرفی قارچ های دارویی
1. قارچ کله میمونی با نام علمی "Hericium erinaceus": این قارچ دارای پلی ساکارید ها، تری ترین ها، آدنوزین، ارگوسترول و آلکالوئیدهای مخصوصی است. از خواص دارویی این قارچ می توان به جلوگیری از رشد تومور، تقویت سیستم ایمنی، بهبود حرکات معده و روده، درمان بی خوابی، بازسازی سیستم نورونی و بهبود گردش خون اشاره کرد.
2. قارچ میتاکه با نام علمی "Grifola frondosa": میتاکه کلمه ای ژاپنی و به معنای قارچ رقصان است. زیرا در قدیم هر کس این قارچ را می یافت، می توانست آن را با نقره معامله کند و به همین مناسبت به جشن و پایکوبی می پرداخت. از خواص این قارچ می توان به جلوگیری از رشد تومور، تقویت سیستم ایمنی، کاهش اثرات جانبی حاصل از شیمی درمانی، کاهش قند خون، جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و حذف ویروس اشاره کرد.
3. قارچ "Agaricus blazei": قارچی خوراکی ـ دارویی است. این قارچ در درمان هموروئید، یبوست و تورم دهان و لثه موثر است.
4. قارچ دنبلانی: قارچی خوراکی با نام محلی «کما» که دارای انواع ویتامین ها، مواد نشاسته ای، پروتئین، چربی، آب و املاحی چون سدیم، کلسیم، سیلیس، فسفر و ... است. از این قارچ در درمان کم خونی، دفع کرم آسکاریس (انگل)، دل پیچه کودکان و تقویت بینایی استفاده می کنند.
5. قارچ تکمه ای با نام علمی "Agaricus bisporus": قارچی که امروزه به وفور در بازار تولید و مصرف می شود. این قارچ با داشتن ویتامین B12 در درمان کم خونی موثر است. علاوه بر درمان کم خونی به علت داشتن نوعی قند در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، به علت داشتن آب فراوان در درمان سنگ کلیه موثر است و در نهایت با داشتن ماده ای به نام لیستسن باعث کاهش کلسترول در رگ های خونی می شود. لازم به ذکر است که خواص ذکر شده تنها با مداومت در مصرف قارچ حاصل می شود.
6. قارچ Phellinus: قارچی دارویی چند ساله و یکساله از گروه بازیدیومیستها متعلق به خانواده ی Hymenochaetaceae با خواص ضد سرطان، ضد اکسیدانت و ضد باکتری است و در نواحی گرمسیری گسترش زیادی دارد و در کشور ما نیز در حوزه ی هیرکانی روی درختان جنگلی به شکل پارازیت دیده می شود. Phellinus دارای گونه های زیادی است که خواص دارویی دارند و در طب سنتی کشورهای آسیایی مختلفی مثل چین، کره، ژاپن و حتی در کشور توسعه یافته ای مثل آمریکا استفاده می شوند. کشت این گروه از قارچ های دارویی در دنیا در بعضی از کشورها مثل چین، هند و کره به طور گسترده ای صورت می گیرد و برای درمان انواعی از بیماری ها به خصوص بیماری هایی مثل سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. چند گونه از Phellinus که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند را نام می بریم:

P.linteus در قسمت های گرمسیری آمریکا، آفریقا و در آسیا (کشورهای چین، کره و ژاپن) وجود دارد و به طور سنتی برای درمان آرتریت، تخریب کبد و سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین عصاره این قارچ به طور گسترده به عنوان مکمل های غذایی که برای سلامتی انسان مفید است به فروش می رسد. P.igniatius برای درمان عفونت ها، دردهای گوارشی، سوزاک خونی در طب سنتی چین و به عنوان داروی مدر در طب سنتی ژاپن به کار می رود. p.baumii در طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها مثل دیابت، سرطان و مسمومیت به کار می رود و عصاره آن اثرات ضد سرطان دار

طی آزمایشات و تحقیقات انجام شده روی Phellinus های ایران، 5 گونه از این جنس از شمال ایران جمع آوری شد که نام های آن ها به شرح زیر است:
P.punctatus، P.conchatus، P.glosecence، P.pectinatus و یک گونه هم گونه ای جدید به شمار می رود شناسایی و نام گذاری آن تحت بررسی است.
در میان این گونه ها 2 گونه برای خواص آنتی اکسیدانت و آنتی باکتریال بررسی شدند که هر دو گونه دارای اثرات قوی آنتی اکسیدانت و ضد باکتری بودند و ما برای کشت آن ها تلاش می کنیم تا شاید روزی در ایران هم مثل کشورهای دیگر دنیا برای درمان بیماری های مختلف از آن ها استفاده شود و فرهنگ استفاده از قارچ های دارویی در کشومان فراگیر شود.
نحوه تکثیر قارچهای خوراکی و دارویی در واحد های صنعتی
اقتصاد و قارچ های دارویی
امروزه مردم استقبال بی نظیری در استفاده از محصولات (دارویی، خوراکی، آرایشی، بهداشتی) تهیه شده از قارچ های دارویی می کنند. محصولاتی چون قوه، چای، شکلات، شامپو و دیگر فرآورده های آرایشی ـ بهداشتی چون خمیردندان و صابون های تهیه شده از این قارچ ها در بازار موجود است. شرکت های معتبر آرایشی ـ بهداشتی مثل شرکت فرانسوی ایوروشه (تولیدکننده لوازم آرایشی بهداشتی از مواد طبیعی) نیز به خواص قارچ های دارویی پی برده، به گونه ای که طی سال های اخیر از آن ها در محصولات خود استفاده می کند. آمار و نتایج حاصل از بررسی اقتصاد دانان نشان داده است که تنها محصولات دارویی تهیه شده از یکی از قارچ های دارویی در سال 1995، 4/16280 میلیون دلار در سراسر جهان به فروش رسیده است. این تخمین در سال 2003، رقمی معادل 5/2 بیلیون برآورد شده که رقمی قابل ملاحظه است. این ارقام نشان دهنده افزایش روزافزون تمایل بشر به استفاده از منابع طبیعی در درمان است.
قارچ ها هم غذا، هم درمان

در حال حاضر، قارچ ها یکی از امیدبخش ترین موجودات زنده ای هستند که در تحقیقات زیست فناوری (در عرصه های صنعت، پزشکی و کشاورزی) مورد استفاده قرار می گیرند. در این بین، قارچ های کلاهکدار دارویی که غالبا هم مصرف خوراکی و هم مصرف دارویی دارند، تبدیل به یکی از منابع زیستی ارزشمند در صنایع داروسازی شده اند و کاربردهای فراوانی در زمینه تولید دارو یا کمک به برنامه های درمانی پیدا نموده اند

نتیجه گیری

قارچ های دارویی دارای مواد موثر، متنوع و با فعالیت های درمانی ـ بیولوژیکی زیادی هستند. دکتر شیوان چن، رییس مرکز تحقیقات جراحی در انستیتو پژوهشی بلکن در کالیفرنیا معتقد است که قارچ ها غنی از مواد ضد سرطان هستند. او می گوید: «قارچ ها دارای ترکیباتی هستند که کمک می کنند سلول های سیستم ایمنی بدن در وضیت هوشیار و آماده قرار گرفته، در نتیجه در برابر بیماری تجهیز شوند.» وی در ادامه تصریح می کند: «سلول های قارچ مکانیسم هایی دارند که می توانند سلول های سرطانی سینه و پروستات را نابود کنند، قارچ ها علاوه بر ایمن سازی بدن در حفاظت از چشم ها، پوست، کبد، کلیه ها و مغز استخوان نیز نقش قابل توجهی دارند.»

با توجه به ارزان بودن و سهولت دسترسی به قارچ ها، این منابع می توانند به عنوان داروهای طبیعی و بدون عوارض جانبی توسط مردم تهیه و در درمان بیماری ها مصرف شوند.

قارچ Ganoderma lucidum از زمانهای قدیم مورد توجه مردم چین و ژاپن بوده و ارزش بسیاری در درمان بیماریها داشته به طوری که در تحقیقات نوین، بسیاری از عناصر فعال و عناصر معدنی در این قارچ را که در درمان بیماریهای باکتریایی، قارچی، تومور ها، ویروس، و – کاربرد دارند به اثبات رساندند. در این بین تعدادی از قارچهای دارویی شناسایی و G. lucidum به عنوان یک قارچ دارویی بسیار مهم که مورد توجه بوده و به صورت تجاری در بعضی کشورها تولید می شود، مورد بررسی قرار گرفت.

Ganoderma lucidum (W. Curt.:Fr.) Kars

مهمترین مزیت‎قارچ‎در مقایسه‎‎با میوه هـا و سبـزی‎ هـای حاوی آنتی‎اکسیدان‎‎این است‎که‎‎بـا پـختـه شدن‎‎‎‎این ماده‎غذایی‎ارگوتیونین آن برخلاف‎آنتی‎اکسیدان هـای‎‎میـوه‎‎و سبـزی تجـزیـه نمی‎‎‎شود و خاصیت‎آنتی اکسیدانی خـود را از دست‎نمی‎ دهد. قارچ‎به‎طور معمول 12 برابر سبوس‎آرد و چهار برابر جگر مرغ آنتی‎اکسیدان‎دارد.

پروتئین قارچ از لحاظ اسیدهای آمینه که جزء اصلی پروتئین است جزو غنی ترین پروتئین ها محسوب می شود و از لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین گوشت و پرتئین گیاهی قرار دارد. به طور کلی ارزش بالای پروتئین قارچ ،قابلیت هضم پذیری بالای آن وبهمین دلیل مصرف آن برای سالمندان و سالخوردگان بسیار توصیه شده است.

یکی از مهمترین ویژگی های قارچ که باعث شده متخصصین تغذیه آن را بسیار توصیه کنند در صد کم چربی آن است. مصرف روزانه 100 گرم قارچ خوراکی نیاز بدن به ویتامین c را برطرف می کند.

علاوه بر این قارچ منبع بسیار خوب ویتامین B1 و B2 است. عناصر معدنی موجود در قارچ در مقایسه با سبزیجات و میوه جات از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار است. قارچ خوراکی دارای میزان چشم گیری پتاسیم، آهن و مس است و قادر است فسفر مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین کند.

کلاهک قارچ سرشار از فسفر است. قارچ ها به طور طبیعی تولید لوواستاتین می کنند و این ترکیب بسیار در کاهش چربی و کلسترول خون می تواند مؤثر واقع شود. در قارچ ترکیبی به نام بیوفریولید وجود دارد که از تشکیل مخزن چربی خطرناک در شریانها جلوگیری می کند. این ماده از تشکیل کلسترول های بد خون (LDL )و اسید های چرب در سلولها و خون جلوگیری می کند.

قارچ استخوانها را تقویت ، خستگی و کمبود ویتامین D را بر طرف می کند. پرتو خورشید در بدن ویتامین D تولید می کند اما در زمستان بدن این وضعیت را ندارد که از پرتو خورشید به خوبی استفاده کند و ویتامین D تولید کند. پس در زمستان خوردن مواد غذایی توصیه می شود که دارای این ویتامین باشد.

قارچ را باید پخته خورد، زیرا قارچ آلوده به موادی است که فقط با پختن از بین می رود اما قارچ هایی که در واحدهای صنعتی تولید می شوند می توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف شود.

توصیه می شود از خرید قارچهای فله ای بپرهیزید. زیرا احتمال مسومیت از طریق این نوع قارچها بسیار بالاست و کیفیت این قاچ پایین است

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که با خوردن قارچ، دستگاه دفاعی بدن تقویت می شود، طول عمر افزایش وگردش خون در بدن بهبود می یابد، کلسترول خون پایین می آید، ویروسها از بین می رود، از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می شود

به دلیل وجود کربوهیدرات و آهن در قارچ پزشکان مصرف آنرا به بیماران دیابتی و افرادی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می دهند و کسانی که برنامه خاص غذایی (رژیم) دارند توصیه می کنند

آدرس: ارومیه اول خیابان عطایی از سمت خیابان امام نبش کوچه دوازدهم طبقه دوم (فروشگاه اروم کشاورز)
آدرس سایت:upga.ir
تلفن تماس: 09144432479
تلفکس:044.32240912


قارچ Agaricus blaze ، قارچ دنبلانی ، قارچ تکمه ای با نام علمی ، قارچ Phellinus ، قارچ ، Agaricus قارچ ، Agaricus blazeقارچ دنبلانی ، قارچ تکمه ای با نام علمی ، قارچ Phellinus


جستجوی عبارات مرتبط

مسئولیت محتوی آگهی ها، بعهده آگهی دهنده می باشد پس  در كسب اعتبار و اعتماد آگهي دهنده، دقت كافي مبذول داريد، بنابراين مدیریت سايت شهر24 از پاسخ به پرسشهاي شما در مورد محتوا و اعتبار آگهي‌ها معذور است .
رفتن به بالا